Δευτέρα, 1 Απριλίου 2013

Ο άρτος της ζωής

 

Το ψωμί είναι ένα βασικό είδος τροφίμου με ιδιαίτερη θρεπτική αξία. Το " παν μέτρον άριστον " των αρχαίων προγόνων ισχύει και για αυτό το νόστιμο και θρεπτικό τρόφιμο. Φυσικά δεν είναι και τυχαίο που βρίσκεται στην βάση της Μεσογειακής Πυραμίδας. Περιέχει σύνθετους υδατάνθρακες, συστατικά τα οποία μας δίνουν  την απαιτούμενη ενέργεια για τις καθημερινές μας δραστηριότητες.

Η ιστορία του

Η ιστορία του ψωμιού είναι τόσο μεγάλη όσο και η παρουσία του σχεδόν του ανθρώπου πάνω στη γη. Το ψωμί αρχίζει να παρασκευάζεται στην αρχαία Αίγυπτο. Με μεγάλη ποικιλία σε τύπους αλεύρου αλλά και διαφορετικής κατασκευής του, οι αρχαίοι πρόγονοί μας είχαν γαστρονομική επαφή με το ψωμί κάθε ώρα της ημέρας, για κάθε περίσταση και κάθε γούστο, Η γνώση και η παράδοση της κατασκευής του ψωμιού των αρχαίων Ελλήνων πέρασε και στους ρωμαίους κατακτητές, που διαδέχθηκαν και λάτρεψαν αυτή την γευστική τέχνη.

Θρεπτική αξία του ψωμιού

Η θρεπτική του αξία εξαρτάται από το αλεύρι που έχει χρησιμοποιηθεί. Οι πρωτεϊνες του σιταριού είναι κυρίως η γλουτένη, προλαμίνη, και λευκοσίνη. Ο καρπός του σιταριού είναι πλούσιος σε μεταλλικά άλατα και βιταμίνες ιδίως του συμπλέγματος Β. Επομένως, το λευκό ψωμί υπολείπεται θρεπτικά από το μαύρο και το ολικής αλέσεως, επειδή περιέχει ελάχιστες φυτικές ίνες, λιγότερες βιταμίνες και μεταλλικά άλατα. Το ψωμί ολικής αλέσεως είναι πλουσιότερο σε σίδηρο, ψευδάργυρο και ασβέστιο. Επίσης περιέχει περίπου τη διπλάσια ποσότητα μαγνησίου από το λευκό, μέταλλο το οποίο τελευταίες έρευνες το φέρνουν να έχει αντικαταθλιπτική δράση. Οι φυτικές ίνες του μαύρου ψωμιού συντελούν στην καλή λειτουργία του εντέρου, προστατεύουν από καρδειαγγειακές παθήσεις, συμβάλλοντας στην αποβολή της χοληστερίνης και στη μείωση της κακής χοληστερίνης και διατηρούν σταθερά τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα.

 Φτιαγμένο από αγνά υλικά

Το ψωμί παρασκευάζεται από αλεύρι, νερό και μαγιά. Τα τελευταία χρόνια μπορούμε να βρούμε μεγάλη ποικιλία ανάλογα με τον τύπο αλεύρου που χρησιμοποιούμε δίνοτας ιδιαίτερα χαρακτηριστικά στο καθένα. Το κοινό, λευκό, ψωμί ή πολυτελείας με αλεύρι τύπου 70%, χωρίς πίτουρο. Το ψωμί σίκαλης που γίνεται από μείγμα σιτάλευρου και άλευρου σίκαλης. Το ψωμί ολικής αλέσεως που παρασκευάζεται από άλεσμα όλου του σιταριού μαζί με το φλοιό. Το πολύσπορο ψωμί που γίνεται από το σύνολο των δημητριακών όπως το σιτάρι, κριθάρι, σίκαλη, βρώμη, καλαμπόκι και πολλές φορές με ανάμειξη άλλων σπόρων ή ξηρών καρπών (σουσάμι, νιφάδες βρώμης, καρύδι).

Ο μύθος ότι παχαίνει

Το ψωμί δεν παχαίνει. Μια λεπτή φέτα ψωμιού 30 γραμ. αποδίδει περίπου 70-80 θερμίδες και είναι πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά. Η υπερβολή στην ποσότητα ψωμιού συντελεί στην αυξημένη πρόσληψη θερμίδων. Και φυσικά όταν το γεύμα περιέχει αρκετούς υδατάνθρακες από άλλα τρόφιμα π.χ μακαρόνια, ρύζι, πατάτες καλό είναι να μην συνοδεύεται και με ψωμί. Το μέτρο η σωστή επιλογή είναι το κλειδί πάντα στην ισορροπημένη και υγιεινή διατροφή.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου